Het “verhaal “ van Leo Ringeling van 1.8.1971 tot 1.10 2013 in de vorm van een tijdlijn, versie 10-4-2025. gepubliceerd op 2 september 2025

Mijn verhaal” bestrijkt de navolgende periodes;

  1. 8.1971 – 19.12.1972: Strijp 1, Surveillant 2e klas.
  1. 12.1972 – 30.9.1982: CMB / Meldkamer, Surveillant 2e klas, Surveillant 1e klas, Hoofd Surveillant.
  1. 10.1982 – 30.9.1988: Strijp 1, Assistent Groepschef.
  1. 10.1988 – 31.12.2002:Strijp 2 en 3, Hoofd Beveiliging.
  1. 1.2003 – 31.12.2008: Philips High Tech Campus, Safety & Security manager Philips High Tech Campus.
  1. 1.2009 – 30.6.2009: High Tech Campus Eindhoven i.o.v. Arcadis Aqumen, Safety & Security manager High Tech Campus Eindhoven.
  1. 7.2009 – 30.9.2013: High Tech Campus Eindhoven i.o.v. Philips Environment & Safety (PES), Safety manager High Tech Campus Eindhoven.       

Periode 1:       1.8.1971 tot 21-12-1972        Surveillant 2e klas      Strijp 1

Opleiding       1971    Training on the job.   J.Hogewoning

 Algemeen:

Ik werd te werk gesteld op Complex Strijp 1, als surveillant 2e klas.

In groep 2 waar G .van Veen de algehele leiding had met Assistent groepschef L.Jansen.

Groep 2 bestond uit de navolgende personen:

H.v.d.Winkel, B.v. Engelen, M.Geersen, H.v.Schoten, C.v.d.Velden, M.v.d.Wetering, J.Hogewoning, H.v.Gog, R.v.Woudenberg, W.v.d.Weyer, v.d.Broek.

De opleiding “training on the job”  bestond uit navolgende onderdelen:

  1. Werkzaamheden in de loge, uitgifte en registratie van sleutels en lopers.
  2. Werkzaamheden aan de poort, controle op in- en uitgaande goederen en personen.
  3. Het lopen van sluit/vervolg en weekend controlerondes.

Dit alles werd uitgevoerd onder het motto:

HET VOORKOMEN VAN SCHADE EN DE ONTSTANE SCHADE TOT EEN MINIMUM TE BEPERKEN.

Deze periode werd afgesloten op 20.12.1972 door een overplaatsing naar de eerste Philips Meldkamer.

1971    Vrijdag 19.11 op 20.11. 1971, werd er om 02.00 uur naar de Glaspoort gebeld door een medewerker van een schildersbedrijf. Die vertelde dat hij was gebeld door de vrouw van een collega die hem vroeg of ze na het werk op stap waren geweest, want haar man was om 01.30 uur nog niet thuis. Hij had haar verteld dat ze niet weg waren geweest maar hij zou uitzoeken waar haar man zou kunnen zijn. Omdat ze de hele dag in gebouw OA “Philips Bedrijfsschool” hadden gewerkt vroeg hij of wij een onderzoek konden instellen naar zijn collega. Direct werd door de nachtdienst en daarna de ochtenddienst gezocht naar de schilder. De schilder werd rond 07.30 uur dood gevonden op een WC op de 1e etage zijde werkplaats. Nadat de schilder was gevonden werd er door de beveiligingsdienst van Philips gebeld naar de politie dit om vast te stellen of het overlijden een misdrijf was. Nadat was vastgesteld dat het hier een natuurlijke dood betrof werd het lichaam rond 11.00 uur door de DELA opgehaald.

1971    In november werd ik tijdens een surveillance over het complex Strijp 1 met spoed naar gebouw SK 3 etage gestuurd voor een EHBOmelding. Aldaar aangekomen trof ik een zwangere jonge vrouw aan die in een plas “water” stond. Uit een gesprek met omstanders bleek dat van deze dame het vruchtwater was gebroken. Deze vrouw is direct met de Philips ambulance vervoerd naar het ziekenhuis alwaar dezelfde dag zij beviel van een gezonde jongen.( Let wel deze jongen is inmiddels 54 jaar in 2025)

1971    In december 1971 ben ik lid geworden van vakbond Unie BLHP, dit omdat ik bij een conflict met mijn werkgever zou kunnen terugvallen op een vakbond.

Ik heb in mijn loopbaan bij Philips hier nooit van gebruik hoeven te maken.

Maar bij het conflict in 1999, waarbij Philips de beveiligingsdienst wilde uitbesteden, zijn de vakbonden heel belangrijk geweest en hebben daar een optimaal resultaat behaald.

Periode 2:       21-12-1972 tot 1-10-1982     Surveillant 2, Surveillant 1, Hoofd surveillant  Meldkamer

Eventbeveiliging:       5-6-7 september 1978           5e ELA International Policy Meeting

Opleiding                   Vakdiploma                Docent J.Schenk                NBOB      7.6.19073

Opleiding                   EHBO Diploma           Philips Medische Dienst                    24.6.1974

Opleiding                   Slipcursus                   Ed Eliasar in Belgie                            14.5.1979

Algemeen:

Door een sterk veranderd dreigingsbeeld, wat in eerste instantie gericht was op het bedrijf Philips, maar door een aanslag door “de Rode Jeugd” op de Hr.Bavinck (17-10-1972) werden ook de leden van de Raad van Bestuur mogelijk doelwit.

Dit was voor de voorzitter van de Raad van Bestuur, Hr.Riemsdijk, de aanleiding om de directie van de Philips Bedrijfsbeveiligingsdienst, Hr.Stoffel, de opdracht te geven om zo snel mogelijk een meldkamer en mobiele surveillance op te zetten.

De eerste Philips meldkamer met vergunning werd geopend op 21.12.1972.

De leiding van de eerste meldkamer ( Centrale Meldkamer Bewaking CMB) was in handen van de groepschefs G.van Veen en D.Broos.

Als Ass.Groepschefs in deze periode:

C.Leijssen, T.Verhappen, C.v.d.Broek, Y.Ketelaar, T.Faassen, B.v.Engelen, P.v.d.Heijden, G.Smeets.

Ik werd ingedeeld in groep 2 die bestond uit de navolgende personen:

N.v.d.Hurk, T.v.Oorschot, J.Hinskens, H.Joosten, G.Muyen, D.Roedts, W.v.d.Weyer. H.Meelen, T.v.Heesh, F.Verbruggen  met in eerste instantie Ass.Gr.Chef C.Leijssen als directe leidinggever.

Een belangrijk hulpmiddel/wapen wat direct werd ingezet waren gecertificeerde politiehonden die middels een kooi achter in de dienstauto van pand naar pand werden vervoerd.

Wat direct duidelijk werd was dat de meldkamer, maar vooral de mobiele surveillancedienst zich ging bezighouden met alle door Philips gehuurde objecten die buiten de rasteringen van de complexen lagen, maar ook met de observatie en controle van de woonhuizen van de Raad van Bestuur. ( Het 9e complex zie Philips koeriers 1979-1989 nummer 1)

De werkzaamheden voor de Raad van Bestuur werden vastgelegd in O-B-E maatregelen die terug te vinden zijn onder het hoofdstuk “Meldkamers”.

1973    Tot eind 1973 bedreigingen, bommeldingen en aanslagen op gebouwen en personen van Philips door de “Rode Jeugd”. Zie hoofdstuk: Philips versus Rode Jeugd.

1974    Vestiging PHILIPS Helmond (1971-1976) Bedrijventerrein “DE KARPEN”.

 Philips had in 1971, aan de Kanaaldijk langs het kanaal in Helmond bij de spoorwegovergang, een terrein aankocht bestaande uit twee grote aan elkaar verbonden hallen, met een directe verbinding naar een grote kantine en een woonhuis.Deze vestiging was voor een afdeling van Philips USFA die voor defensie “nachtkijkers” produceerde. De productie werd opgestart in de voormalige kantine van dit complex.Philips USFA nam een 30 tal dames in dienst en er werd in het woonhuis een Philips beveiliger (ass.Groepschef) ondergebracht.Philips had het plan om op dit complex een nieuwe fabriek te bouwen maar kreeg hiervoor geen toestemming van de gemeente Helmond.

Hierdoor besloot Philips eind 1973 in Eindhoven een fabriek te gaan bouwen en de activiteiten van Philips Helmond te verplaatsen naar Eindhoven. (Schouwbroekseweg)

Dit voornemen was aanleiding voor het personeel om in samenwerking met de vakbond over te gaan tot een bedrijfsbezetting.Die op 12.3.1974 begon en op 12.4.1974 eindigde.Vanaf het begin van de bedrijfsbezetting was Philips Beveiliging ,vanuit de meldkamer in Eindhoven, 24/7  met een surveillant en dienstauto aanwezig.De hallen hadden een rechtstreekse in/uitgang van buitenaf, zijde Kanaaldijk/kanaal, hierdoor konden de surveillanten van de meldkamer ongestoord naar binnen/buiten.

Dit omdat de hoofdingang van het complex was ingenomen door de bezetters/ vakbond.Deze bezetting kreeg landelijke aandacht van de media, middels kranten en TV optredens werd de boodschap van de bezetters luid en duidelijk naar buiten gebracht.Door een wat ongelukkig optreden van de op het complex wonende  Philips beveiliger, ontstond er een vijandelijke padstelling tussen de bezetters en de Philips Beveiliging.Gezien het feit dat deze afdeling voor Defensie werkte ontstond de noodzaak tot ingrijpen.Vandaar dat er in het geheim op 8.4.1973 om 18.00 uur een 15 tal Philips Beveiligers, waaronder ik zelf, werden opgeroepen een naar een speciale plaats te komen.

Daar werd uitgelegd dat in de nacht van 8/9-4 1974 het pand in Helmond ontruimd zou worden.

De afspraak was dat op 9.4.1974 om 00.30 uur verzameld zou worden op de parkeerplaats Vaarle langs de snelweg Eindhoven – Helmond.Deze actie werd 00.00 uur afgeblazen i.o.v de Raad van Bestuur van Philips.Ruim 3 1/2 dag later, op 12.4.1974 om 12.00 uur, werd de bedrijfsbezetting beëindigd.De activiteiten in Helmond werden in 1975 overgebracht naar een nieuwe vestiging van Philips USFA in Eindhoven aan de Schouwbroekseweg.De vestiging in Helmond werd in 1976 gesloten.

1974  Aantal Bedrijfsbeveiligers in Nederland           6245 medewerkers

 Aantal Particuliere beveiligers in Nederland:            3682 Medewerkers

1978    Op 24-11-1978 werd de Hr.F. Schuitema,  CEO Philips El Salvador ontvoerd, door de FARN.Hij werd op 30-12-1978 weer vrijgelaten na het inwilligen van enkele eisen zoals het betalen van losgeld en publiciteit voor hun manifest.Vermeldingswaard is dat het losgeld  door een medewerker van de Philips recherche vanuit Eindhoven is overgevlogen en overhandigd aan de autoriteiten.

1979    In juni 1979 werd de voormalige Philips topman , Hr. F.Philips, gedurende een periode bedreigd. Hierbij werd de dreiging dusdanig serieus ingeschat dat besloten werd om gedurende deze periode de Hr. F.Philips en zijn familie op het landgoed “ de Wielewaal” rondom de klok te beveiligen.

1980    Op 22.2.1980 t/m 23.2.1980 werd de “Lichttoren” op complex Emmasingel bezet.

Reden voor deze bezetting was de sluiting van Philips Maastricht.Nadat de bezetting was opgeheven moest de beveiligers een banjer van 25 meter lang, die om de vlaggenmasten was bevestigd, verwijderd worden. (Zie krantenknipsel)

1980    Bij de landelijke Philips diensthonden wedstrijden in Acht, werd ik Nederlands Kampioen met mijn diensthond Arno.

1981    Op zondag 11.7.1982 werd ik als mobiel surveillant om 22.05 uur naar het Philips Palletpool terrein, gelegen aan de Koenraadlaan achter Strijp 3, gestuurd i.v.m rookontwikkeling.Aldaar aangekomen zag ik in de hoek van het palletpoolterrein, zijde Elburglaaneen rookontwikkeling en vuur boven de aldaar opgeslagen pallets uitkomen.Ik heb onmiddellijk via de meldkamer de Philips Brandweer laten waarschuwen die om 22.20 uur aanwezig waren.Op het palletpoolterrein zag ik bij de brand tussen het brandweerpersoneel een mij onbekende jongeman staan.Inmiddels was mij door de bevelvoerder van de Philips brandweer duidelijk gemaakt dat het om brandstichting ging.In overleg met de leiding werd besloten deze jongeman ter plekke aan te houden en hem over te dragen aan d.d. Philips rechercheur.

De Philips rechercheur heeft de jongeman overgedragen aan de Gemeentepolitie Eindhoven  die hem voor verder verhoor hebben meegenomen naar het hoofdbureau van Politie aan de Mathildelaan.

Voetnoot: Na verhoor bleek deze jongeman de brandstichter te zijn.

Periode 3:       1-10-1982 tot 1-10-1988       Assistent Groepschef            Strijp 1

Eventbeveiliging        Philips Aandeelhouders vergadering Jubileumhal/POC                 1985

Eventbeveiliging        Bezoek Princes Irene  Gebouw SFH                                                   1984 

Presentatie/organisatie        Afscheid van G.v.Veen           SA 1-4 etage                          1986

Presentatie    Groepschef vergadering OAR           Toepassing P2000 door beveiliging     1983

Publicatie:      1.3.1988 Philips Complex Strijp 1 “ van legitimatiebewijs naar draagbadge”.

Publicatie:      1988 Blad “Intercom’ Bedrijfsbeveiliging “Tegen een stootje kunnen”.

Opleiding       Vervoer Gevaarlijke Goederen over de weg            Stichting CCV                   1982

Opleiding       10 daagse Basisleergang Leidinggeven.                 Motel Steensel.               1985

Opleiding:      9 daagse voortgezette leergang leidinggeven.       Motel Steensel.               1988 

Opleiding       2 daagse training bomverkenner.                            8/9.9.1988                        EOD

Themadag     Bedrijfsrecherche en bomdreiging                          15.12.1988

Algemeen:

Ik werd als Ass.Groepschef collega van J.Tempelaars groep 1 en T.Faasen groep 3.

Groep 2 bestond uit de navolgende personen :

H.v.d.Winkel, M.Geersen, J.Verhoeven, L.Pelzer, H.Faesen, G.Middel, C.Ottens, J.Geenen

1983    Vastleggen van alle informatie voor het goed functioneren van een surveillant /beveiligingsdienst. Door voor de snel veranderde informatie, surveillanten verantwoordelijk te maken voor gedeeltes van deze informatie. Dit alles met behulp van de eerste computer de P 2000. Door het gebruik van deze computer was het mogelijk om snel informatie aan te passen en te voorzien van een herzieningsdatum.Voor het gebruik van de P 2000 mbt informatieverwerking, aanpassing en herzieningsdatum heb ik een presentatie gegeven op de Groepschefsvergadering voor de Groepschefs uit Eindhoven in gebouw OAR.

1984    Voor het bezoek van Prinses Irene aan Philips, gebouw SFH, voor het ontvangen XXXXX miljoenste kleuren TV, heb ik het beveiligingsplan geschreven en afgestemd met de Gemeentepolitie en de Beveiligingsdienst Koninklijk Huis.

1985    Door het vertrek van J.Tempelaars en T.Faasen werd ik Assistent Groepschef in de dagdienst. Gevolg was dat mijn ploegentoeslag stopte waarna er een oplossing bedacht moest worden om dat te compenseren.

1985    Gesolliciteerd naar de functie van Groepschef Philips Maarheeze. Tijdens de sollicitatieprocedure merkte ik dat het complex te klein vond plus het feit dat ik binnen een bepaalde periode moest verhuizen naar Maarheeze.Dit waren voor mij de redenen om mijn leidinggever, de Hr.J.Rosenbaum, aan te gegeven dat ik de procedure per direct wilde stoppen, waarbij hij aangaf dit te regelen.Omdat er door Hr.J.Rosenbaum niets geregeld was, werd ik benoemd tot Groepschef Philips Maarheeze. Ik heb op dezelfde dag, via de Hr.Uiterdijk personeelsdienst, deze functie teruggeven,waardoor Frans Sanders dezelfde dag benoemd werd tot Groepschef Maarheeze.

1985    Automatiseringsproces voor bedrijfsbeveiliging op Strijp 1 mede gerealiseerd.

 Hierbij was Ir. Kersten degene die het proces begeleidde en aanstuurde en was ik degene die alle informatie moest aanleveren en voor de implementatie moest zorgen.De opzet was om alle brandalarmen (duizenden), inbraakalarmen (Honderden), Technische alarmen (Honderden) en  deurcontacten (honderden) selectief in de hoofdloge van Strijp 1 binnen te laten komen.Waarbij alle binnenkomende alarmen werden voorzien van een actie protocol en werden alle alarmen gelogd op datum en tijd.

Verder werden alle hoofddeuren (een per gebouw) voorzien van camera en intercom en op afstand bedienbaar en werd het mogelijk vanuit de loge liften aan te sturen.Voor dit proces was vooral de informatie vastgelegd in de P 2000 van groot belang.

1985  Aantal Bedrijfsbeveiligers in Nederland                      5451 medewerkers

            Aantal Particuliere beveiligers in Nederland              4542 medewerkers

1986    Voor het vertrek van G. van Veen (Pensioen) heb ik samen met de Hr.Broos een groots afscheid georganiseerd in een leegstaande etage in het “Klokgebouw” gebouw SA 1-4 etage.

1986    De opvolger van G. van Veen was H. v.Gog die een week na aankomst op Strijp 1 getroffen werd door longkanker, waardoor hij van juni 1986 tot juli 1987 niet in staat was zijn functie te vervullen. Hierdoor werd ik alleen verantwoordelijk voor de inzet van het beveiligingspersoneel en beveiligingsconcept op Strijp 1.Dit was alleen mogelijk door duidelijk en direct te zijn naar het personeel toe, wat niet altijd als positief werd ervaren.

1986    Op 1.10.1986 heb ik een beveiligingsplan geschreven voor complex Strijp 1.

Om een afdeling als Bedrijfsbeveiliging optimaal te laten functioneren waren er maatregelen noodzakelijk, die gefaseerd (7 fases) toegepast werden.

1987    Het proces van legitimatiebewijs naar draagbadge mede georganiseerd waarbij mij taak vooral logistiek was, waarbij 12.000 medewerkers gefotografeerd moesten worden.

Om dit te regelen werd een er “Task Force” opgezet bestaande uit de:

Hr.Strasek (Directie Philips Bedrijfsbeveiliging), en Hr.v.d.Berg  ( v.d.Berg foto uit Geldrop) en mijzelf.Mijn taak was om alle werknemers (12.000) per afdeling, gebouw, etage in een bepaalde tijdzone bij een “Mobiel ingerichte fotostudio” in een “transsporter” te krijgen om met salarisnummer gefotografeerd te worden.

1988    Voor het uitgeven van draagbadges aan bezoekers, het maken van foto’s voor badges voor nieuwe medewerkers, werd het noodzakelijk een badgebalie in te richten.Op Strijp 1 werd de eerste badgebalie ingericht met Carla Terium eerste badge baliemedewerkster.

1988    Philips Bedrijfsbeveiliging Nederland houdt op te bestaan na 57 jaar in Nederland.

De afdeling valt uit elkaar, waarbij de lokale beveiliging komt te vallen onder de grootste productdivisie.

De Groepschef werd “Hoofd Beveiliging” met allerlei bijkomende verantwoordelijkheden door het wegvallen als afdelingen als Recherche, Personeelsdienst, Informatiedienst, centrale aansturing. Zie hoofdstuk aansturing.

Periode 4        1-10-1988 –  1-1-2003            Hoofd Beveiliging Strijp 2 en 3

Presentatie:   1994                Beveiligingsplan RA/RD. (TV Kanonfabrikage RA-RD)

Presentatie:   1995                Bedrijfsbeveiliging waarom/ Bedrijfsbeveiliging daarom.

Presentatie:   10.6.1998        Locatie TAO    Bedrijfsbeveiliging Strijp 1-2-3

Presentatie:   19.1.1999        Locatie TAO    Werkzaamheden Bedrijfsbeveiliging.

Presentatie:   13.6.2000        Locatie TQ III-1           Introductie nieuwe medewerkers.

Beveiligingsadvies:    15.12.1999      Beveiliging kluisruimte TQ III-3et.    Hr.Rozema

Beveiligingsadvies:    28.2.2001        Beveiliging TNT Logistics Eindhoven Hr.de Wilt

Beveiligingsadvies:    13.3.2001        Beveiliging gebouwen HBX-HBA Hr.Voormolen

Beveiligingsadvies:    29.5.2001        Beveiliging gebouw EN         Hr.Voormolen.

Beveiligingsadvies:    4.3.2002          Beveiligingsplan VO-VP.                      Hr.Seraus

Beveiligingsadvies:    21.5.2002        Securityplan Breitnertoren Amsterdam Hr.Seraus

Themadag                  24-1-1992       Van Den Enden Dag                           Politie/Beveiliging

Publicatie: IE      1989   Security en Safety : Een zaak van het hart, hart voor de zaak.

Publicatie: IE      1989   Security en Safety: Werkplekbeveiliging: Een zaak van belang.

Publicatie: DCE  1992   Blad in Beeld “Gestolen goed gedijt niet”.

Publicatie: IE      1993   Presentatie Bedrijfsbeveiliging.

Publicatie: Alg.   1993  Uitreiking “Goed kan best beter trofee” aan medewerker G4S.    

Publicatie: DCE. 1993   Blad in Beeld “Medewerkers zelf verantwoordelijk voor beveiliging”

Publicatie: DCE  1994   Blad In Beeld “Ingang Koenraadlaan gesloten”.

Publicatie: IE      1995   Bedrijfsbeveiliging: Beschermt en bewaakt mensen en gebouwen.

Publicatie: IE      1995   Security en Safety: “Beveiliging begint bij jezelf”.

Publicatie: IE      1995  Security en Safety: “Werkplekbeveiliging Hoe gaat u van huis?

Publicatie: DCE  1996   Blad in Beeld “Rode Zone moet parkeerprobleem oplossen”.

Publicatie: DCE  1996   Blad in Beeld “ De SAS heeft in 1996 niet stilgezeten”.

Publicatie: CE     1998  Blad Nieuwsbrief “ Optimale beveiliging tijdens uw vakantie”.

Publicatie: DCE  1999  Blad in Beeld “Gevaarlijke verkeerssituatie Zwaanstraat opgelost”.

Publicatie:          1999  Philips Koerier “eigen schuld”.

Publicatie: DCE  2000  Blad in Beeld “ Ontruimingsleiders nemen hesje in ontvangst”.

Publicatie: DCE  2002  Blad in Beeld “Meer beweging op terrein schrikt af”.

Van 1-8-1996 tot en met 1-5-2002: Docent bij het OPB

Eventbeveiliging        22.02.2002      Bezoek Amerikaanse ambassadeur aan gebouw TX.

Eventbeveiliging        11-12.2003     Beveiliging CTT congres.

Beveiliging ‘vervaardiging jaarcijfers Philips 2002’.                        4.2/11.2.2003.

Opleiding       15 daagse Primaire Bedrijfsrecherche cursus         PVC Vaasen            25.1.1989

Opleiding       PC-Textmail                Philips C & P                           Eindhoven      8.  12.1989

Opleiding       Technisch beheerder mechanische beveiliging       Bodegraven 29.11.1990

Opleiding       4 daagse cursus Persoonlijk presenteren                Acht                11-12-1992

Opleiding       Basiscursus Milieu OPB                                            Sittard             28-  4-1992

Opleiding       Klantvriendelijk telefoneren Philips Communications & Processing 6.6.1994

Opleiding       15 daagse Vervolg cursus Bedrijfsrecherche           Vaasen            1-  12-1995

Opleiding       Alcohol/drugsgebruik                                                                                 1995

Opleiding       Wet op de privacy                                                                                       1996

Opleiding       Hoofd Bedrijfshulpverlening (BHV)                          RICAS Ede       14-10-1998

Opleiding       Risicomanagement    EUROFORUM 1.4.1998 t/m 1-4-1999          14- 4-1998

Opleiding       Windows NT/Office 97                      ORIGIN           Eindhoven      29 -3-1999

Opleiding       Opslag Gevaarlijke Goederen                                                                    1999

Opleiding       Preventieadviseur     Politie keurmerk veilig wonen                    28- 6-2000

Opleiding       HBO securitymanagement (Haagse Hoge School)  Den Haag        17-5 -2002

Opleiding       Preventieadviseur     Opfriscursus Politie Keurmerk                     14-1-2002

Opleiding       Certificaat IMECS AED                                                                      8-12-2003

Algemeen:     

Na een sollicitatie op de functie van Hoofd Beveiliging Strijp 2 en 3 werd ik na gesprekken met directieleden van DCE (Strijp 3) en IE (Strijp 2) benoemd tot opvolger van de Hr.Lammers.Deze benoeming vond plaats direct nadat de centrale afdeling Philips Bedrijfsbeveiliging Nederland was opgeheven en werd deze benoeming bepaald door de klanten zelf.

Hierdoor werd je als Hoofd Beveiliging verantwoordelijk voor zaken als budget, securitybeleid, securityinzet, personeelsbeleid, recherche onderzoeken, contacten met de bewoners, adviseren van bewoners op het gebied van beveiliging, reageren op ongewenste situaties enz.Vanuit DCE (Hr.Kingma) en IE (Hr.Strijbosch) werden deze personen naar voren geschoven als Lokaal Security Officer (LSO) maar hadden totaal geen affiniteit met het beveiligingswerk.  

Voor 1988 werden de werkzaamheden/inzet van de Philips Beveiligingsdienst bepaald door de directie van de Philips Beveiligingsdienst in overleg met de Raad van Bestuur.

Na 1988 werd dat duidelijk anders zoals ik dat bovenstaand heb vermeld, vandaar dat ik op de complexen waar ik verantwoordelijk voor werd, regulier overleg had met alle directieleden van de bedrijven die op de complexen T en R actief waren.

Een minstens net zo’n belangrijk overleg  was dat met alle Fac. Managers van die bedrijven.

Zo ontstond er een maandelijks overleg onder aansturing van het hoofd beveiliging met alle Fas.Managers van de bedrijven, Plasma Optical Fibre,  Machine Fabriek/TX,   I.E./TQ,  VB&D/Tech. Bedrijven, Kappa TK, L.G. Glas Lab, Philips Inkoop TAM, Display Components, Antreyon waarbij alle complex gerelateerde problemen als toegangsverlening, parkeerplaatjes, parkeergedrag, calamiteiten, beveiligingsincidenten (Inbraak), verkeersovertredingen, verkeersongevallen, groenvoorziening, zwerfvuil  enz. de revue passeerden.

 Dit was de formele kant van het instappen als Hoofd Beveiliging maar er was ook een informele kant, de mening en houding van de Beveiligingsgroep.

De groep beveiligers die ik aantrof eind 1988 bestond uit: J.v.d.Waardenburg, C.Braken, K.Verhulst, A.Wijnhoven, F.Hampsing, G.Kuipers, C.de Vet, P.Gijsberts T.Geurtz, G.Zoon, H.Cober, J.Blankers, E.Schoffelmeer, J.Harms, N.de Hondt ,.J.v.Kempen, B.Pennings, W.Gielkens later aangevuld met P.Jacobs en J.van Heeswijk met als Ass.Groepschefs C.Thijs en H.Hendricks.Ik merkte direct een bepaalde spanning en wantrouwen vanuit een gedeelte van de groep naar mij toe, waar ik later door gesprekken duidelijk kreeg waar dat vandaan was gekomen.

De reden hiervoor was  een Philips medewerker die met grote regelmaat in de loges op Strijp 1 en Strijp 3 kwam. Deze medewerker, nadat bekend geworden was dat ik van Strijp 1 naar Strijp 2 en 3 zou gaan als Hoofd Beveiliging, informeerde ( bewust of onbewust??)  het personeel Strijp 2 en 3 over mijn directe manier van leidinggeven. Hij had gezien en gehoord dat ik in de periode van juni 1986 tot juli 1987, toen ik alleen als enigste kaderlid verantwoordelijk was voor de beveiliging van de grootste plant van Philips in Europa, dat alleen kon doen door duidelijk en direct te zijn naar de beveiligingsgroep, wat niet altijd als positief werd ervaren.

De periode 1988 tot 2003 valt in drie gedeeltes uit elkaar:

De eerste periode van 1988 tot 1997 stond ik op de pay-rol van Philips IE die in 1997 besloot de beveiligingsgroep over te dragen aan Vastgoed Beheer en Diensten.(V.B.& D,)

Bij deze overdracht werd ik overgeheveld naar Philips DCC (Strijp 3) tot het moment in 2000 dat de beveiligingsgroep van DCC ook over ging naar Vastgoed Beheer Diensten.

De eerste periode van 1988 tot 1997 was ik uitsluitend verantwoordelijk voor de beveiliging van de complexen Strijp 2 en 3.

De tweede periode van 1997 tot 2001 begon dat te veranderen mede doordat er diverse collega’s een ander pad gingen bewandelen of bij Philips vertrokken.Mede hierdoor kreeg ik als hoofd beveiliging de verantwoordelijkheid voor steeds meer complexen waarvan begin 1998 complex Strijp 1 het eerste was.Waarna 1999 de complexen Beatrix, Emmasingel en het personeel van complex Acht volgde.

Om al deze complexen aan te sturen had ik de beschikking over drie Assistenten, die verantwoordelijk waren voor de dagelijkse aansturing van de beveiligingsgroepen volgens de navolgende verdeling:

J.Verhoeven, Emmasingel en Strijp 1,  C.Braken Strijp 2 en 3,  C.v.Egdom  Acht en Beatrix.

1999 was een jaar waar alles tot een climax kwam, waarbij het Personeel van de Philips Beveiliging Eindhoven getergd was, door het voornemen van Philips om het voltallige Beveiligingspersoneel  in Eindhoven te “outsourcen”.In samenspraak met de vakbonden FNV (J.Couperus), Unie BLHP (H.v.Luunen) en  CNV (v.d.Boogaert) werd doormiddel van stiptheidacties, op 5 juli 1999  aan de poorten van de complexen Emmasingel, Strijp 1, 2 en 3, actiegevoerd.

Na de acties van de Philips beveiligers en de onderhandelingen door de vakbonden werd het duidelijk hoe de “outsoursing” ging verlopen (47 + en 47- regeling)  keerde de rust onder de 47+ ers terug waarbij de 47- ers zich in de periode van juli 1999 tot 1.1.2001 zich massaal lieten omscholen of vertrokken naar elders waardoor er maar een klein aantal Philips 47-ers overging naar Randon/ Securicor.

Begin 2000 vertrokken J.Verhoeven naar CE en C.v.Egdom om een eigen beveiligingsbedrijf op te zetten terwijl in maart 2000 de beveiligingsgroep van complex Sittard aan mij werd toegevoegd. Dat betekende concreet dat ik samen met C.Braken verantwoordelijk werd voor alle complexen in Eindhoven en Sittard dit tot eind 2000, het moment waar G4S het zou overnemen.

De derde periode van 2001 tot 2003 was ik in eerste instantie verantwoordelijk voor de 47+ ers Philips personeel en al problemen daaromheen.Door een mededeling van de Hr. R.Mickers werd ik vanaf 1.10.2001 wederom verantwoordelijk voor het gehele G4S Philips district in Eindhoven en Sittard.( Zie 2001)

Opleidingen:

Bij Philips heb ik de mogelijkheid gehad om allerlei, voor mijn functie belangrijke, cursussen/opleidingen te volgen. Waarbij het bezoeken van Veiligheidsbeurzen (Utrecht/Essen), Congressen, Themadagen (v.d.Enden o.a) en bezoeken van leveranciers (Nauta, Lips) een belangrijk onderdeel was om op de hoogte van allerlei ontwikkelingen te blijven. Daarbij gaf Philips mij de ruimte om tussen 1996-2002 als docent voor het OPB te werken.

1988    Op de complexen Strijp 2 en 3 direct een badgebalie ingericht voor de uitgifte van draagbadges. Het maken van foto’s voor de draagbadge nieuwe medewerkers en uitgifte tijdelijke badges. Enkele ingezette badgemedewerkers: I.O. van Lente, P.Gijsberts, P.Beijers Str.3. Trudie van de Griendt op Strijp 2.

1988    Vastleggen van alle informatie voor het goed functioneren van surveillanten/ beveiligingsdienst. Surveillanten werden verantwoordelijk gemaakt voor het up to date houden van een gedeeltes van de informatie.Waarbij de gewijzigde informatie werd vastgelegd in een computer Easy NT en voorzien van een herzieningsdatum.

1988    In september 1988 trekt Philips commissaris Hr. C.Sietsema (Bekend van de moord op Gerrit-Jan Heijn) van de Amsterdamse politie aan als “Veiligheidsmanager” bij Philips. En in die functie wat later als hoofd van de afdeling PSO (Philips Security Office)Hij heeft deze functie van 1988-1992 uitgevoerd. Zie tijdlijn.

1989    Surveillanten werden via weekendactiviteiten betrokken bij de controles van, Branddeuren, deuren onder alarm, water detectoren, vluchtdeuren, kluizen, kluizen gevaarlijke stoffen, Data kluizen, Discetten safes enz.

1989    Na onderzoek door Philips Inkoop (TAM) werd particuliere beveiligingsdienst Randon uit Amsterdam de “First Supplier” voor het leveren van beveiligingsdiensten aan Philips.Dit werd vanuit Randon aangestuurd door John Niekus en Herman Smits waarbij Frans van Noorwegen de eerste Randon beveiliger was die werd ingehuurd/ingezet.

1989    Medio 1989 heb ik contracten afgesloten, namens DCE (Strijp 3) en IE (Strijp 2), met de particuliere beveiligingsdienst RANDON.Een contract voor twee keer 1000 uur per jaar.

1989    Grote brand in het afvalverwerkingscentrum van Philips gebouw TS op Strijp 2, waarbij door snel optreden van de Philips beveiliging (J.v.d.Waardenburg en H.Cober) de inblaas van gebouw TQ werd uitgeschakeld en zodoende grote schade werd voorkomen.

1990    Begin 1990 vond er bij Philips een paleisrevolutie plaats door de Hr.J.Timmer,  opvolger van de Hr.C.v.d.Klugt, die het programma Centurion lanceerde om Philips van de ondergang te redden.Die “redding” bestond vooral uit het snijden in de personeelsbezetting.

1990    Vooruitlopend op de mogelijkheid geconfronteerd te worden met de opdracht om personeel te laten afvloeien had ik het idee om met mijn twee assistenten in alle rust (zonder opdracht) uit te zoeken wie we eventueel zouden laten afvloeien.De resultaten hebben we op een lijst gezet en heb ik mee naar huis genomen om uiteindelijk nooit te gebruiken. Probleem met deze lijst was dat door een naaste medewerker van mij, het bestaan van deze lijst bekend werd, met alle gevolgen van dien.

1991    Eind 1990 begin 1991 werd duidelijk hoe het personeel zou gaan afvloeien. De Hr.J.Timmer had besloten de “kaasschaaf” formule te hanteren wat betekende dat iedereen die ouder was als 57 jaar via een regeling zou vertrekken.Voor ons inhield dat in dat een van mijn assistenten, Cor Thijs, in deze regeling zou vallen. Cor Thijs is op 15.8.1991 vertrokken met een regeling.

1991    Omdat er geen overkoepelde beveiligingsorganisatie meer was, was opgeheven in 1988, moet ik mij opdrachtgevers overtuigen van het belang om een tweede assistent aan te stellen. Nadat ik groen licht had heb ik een sollicitatieprocedure opgestart, waaruit door mij Cees Braken werd geselecteerd.

1991    Op 29 maart verscheen een rapport van de hand van Hr.Oostdijk, hoofd Philips Security Office, genaamd “Herorientatie Fysieke  beveiliging”.In dit rapport aan de hoofddirectie werd voorgesteld om de Fysieke beveiliging, het beveiligingspersoneel, volledig uit te besteden. Dit leidde tot veel ophef en commotie.

1994    31.1.1994 werd door mij een “dienstovereenkomst” afgesloten met alle klanten op Strijp 2 en 3. In deze overeenkomst waren opgenomen:

  • Financiële bepalingen en tarieven,
  • Algemene taakstelling van Bedrijfsbeveiliging.
  • Verlenen van diensten.

1994    Op 1.12.1994 ISO-certificaat ontvangen voor de afdeling bedrijfsbeveiliging DCE waarbij bij het behalen van dit certificaat een belangrijke rol werd gespeeld door Ass.Gr.Chef Cees Braken.

1996    Op 23.3.1996 werden bij graafwerkzaamheden nabij gebouw TX op Strijp 2 een ”brisantgranaat” gevonden. Door de politie opgeroepen EOD werd het explosief meegenomen en op de hei tot ontploffing gebracht. ( Zie tijdlijn)

1996    Op 19.4.1996 werd in opdracht van de Hr.J.Oostdijk door een medewerker van PSO onderzoek gedaan om op complex Strijp 2  tot opheffing van de poortbeveiliging te komen. Ik heb in samenwerking met de bewoners van complex Strijp 2 dit voorstel afgewezen.

1996    Vastgoed Beheer &Diensten begint met centraliseren van de beveiligingsgroepen van de Eindhovense complexen met als doel “Outsoursing”

Tijdens een bijeenkomst “Hoofden Beveiliging” van de Eindhovense complexen, in het   PSV stadion werd door managementlid van VB&D, de Hr.Simons, de vraag gesteld wat de meerwaarde was van:

Een eigen beveiligingsdienst t.o.v. een Particuliere Beveiligingsdienst.

Dit was voor diverse collega’s de eerste keer dat er over dit onderwerp nagedacht moest worden, maar voor mij het signaal was dat “Vastgoed Beheer en Diensten” bezig was om voorbereidingen te treffen die uiteindelijk tot een “outsoursing” zouden leiden.

1996   Vanaf 25 juni 1996 werd ik als docent “beveiligingsleer en rapportage” ingehuurd door het OPB (Opleidingsinstituut voor politie en beveiligingspersoneel).

Ik ben tot mei 2002 actief geweest als docent voor het OPB uit Sittard.

1998    Door het vertrek van A.v.Veen op 1.2.1998 naar de TU Eindhoven werd ik vanaf 1.2.1998 ook verantwoordelijk voor de beveiliging van complex S.Door een interne overplaatsing van Hoofd Beveiliging T.v.d.Velden tot Securitymanger van Philips Machine Fabriek, bleef de verantwoordelijkheid voor het securitybeleid bij T.d Velden   ( Zie mededeling Hr.Dijkema 14.1.1998)

1999    In mei 1999 werden wij ( J.Verhoeven en L.Ringeling) benaderd door de directie van CE (Consumer Electronics) of wij met eigen Philips Beveiligers een Philips stand op de IFA in Berlijn van 25.8.1999 tot en met 7.9.1999 konden beveiligen.Deze opdracht werd gerealiseerd door de beveiligers J.Lauwers, W.Roording, J.v.Manen, G.Koolen, G.Middel, W.Vorstenbosch onder leiding van J.Verhoeven.

1999    Op 18.6.1999 werd door de directie van V.B.& D. een Info bijeenkomst belegd over ”outsourcing” van Philips Bedrijfsbeveiliging Eindhoven naar Randon, in het Evoluon Deze presentatie ging gepaard met veel commotie dit omdat Randon een promotiefilm in bracht, waarbij het leek dat de Philips beveiliger blij zou moeten zijn om bij Randon te mogen werken. Laat duidelijk zijn, dat werd zeker zo niet ervaren.

1999    Door interne overplaatsingen van H.v.Eijken Emmasingel en J.v.Keulen Beatrix werden ook deze twee complexen onder mijn verantwoordelijkheid geplaatst.Waarbij ik de beschikking had over Ass.Gr.ch. C Braken voor de complexen Strijp 2 en 3, Ass.Gr.Ch. C.v.Egdom voor de complexen Acht en Beatrix en Ass.Gr.Ch. J.Verhoeven voor de complexen Strijp 1 en Emmasingel.

1999    Op 5.7.1999 kwam de situatie rondom “outsoursing” van de Philips Bedrijfsbeveiliging Eindhoven tot een climax door een door de vakbonden georganiseerde stiptheids-actie op de complexen Strijp 1, Strijp 2, Strijp 3 en de Emmasingel waardoor het verkeer in Eindhoven volledig vastliep. Nadat om 11.00 uur de actie werd afgebroken kwam het verkeer weer langzaam op gang.  

1999  Aantal Bedrijfsbeveiligers in Nederland                        3.488 medewerkers

            Aantal Particuliere beveiligers in Nederland              20.830 medewerkers

2000    0p 1.2.2000 nam C.van Egdom ontslag om met zijn eigen bedrijf “Egdom Security” te starten dat tot op de dag van vandaag onder leiding van Cor perfect werkt levert en volop in beweging is. Verder nam in die maand ook J.Verhoeven zijn ontslag en vertrok als Securitymanager naar CE op Strijp 1 dit tot zijn overlijden in april 2003.

2000    Op 1.3.2000 werd ik verantwoordelijk de beveiligingsgroep in Sittard.Zodoende was vanaf 1.3.2000 de situatie dat de complexen Strijp 1,2,3, Beatrix, Emmasingel, Sittard en het personeel van complex Acht aangestuurd werden door mijzelf, en Ass.Gr. C.Braken.

2000    Een maatregel die door mij direct werd genomen was dat ik per plant een “aanspreekpunt” ASP-er benoemde.Het betrof op alle complexen een Philips surveillant die per direct uit de ploeg werd gehaald om van maandag tot en met vrijdag, de dagelijkse zaken op de plant te regelen.Middels een wekelijks overleg met een vaste agenda met alle ASP-ers hebben we de periode tot 31.12.2000 beheersbaar gehouden.

ASP-ers waren, F.v.d.Heijden, B.Pennings, B.Timmermans, L.Douven,  J.Geenen, G.Middel,  W.Roording,  A.v.Erp,  H.v.d.Linden.

2000    Op 11.4.2000 verscheen er een dienstmededeling van directielid  van V.B.&D. de Hr. A.v.d.Muuren waarin duidelijk werd hoe de beveiligingsorganisatie er vanaf 1.1.2001eruit kwam te zien. Hierbij werd duidelijk dat ik de accountmanager van het RANDON Philips district zou worden.

2000    Werd door het vertrek van enerzijds veel Philips 47- ers en anderzijds het vertrek van veel RANDONmedewerkers een moeilijk en onoverzichtelijk beveiligingsjaar.Waarbij door Ass.Gr.Chef C.Braken en de ASP ers voortreffelijk werk werd geleverd waardoor het niet uit de hand liep.

2000    Op 18.4.2000 was er een gesprek Hr.v.d.Mark, Hr.v.d.Muuren en L.Ringeling in Hoenderloo met de OC betreffende de overgang naar Randon.

2000    Mei 2000 werden door mij afspraken gemaakt met de organisatie van voetbal EURO 2000, die gebruik maakten van het PSV stadion, om op de speeldagen het complex Strijp 1 te gebruiken voor het parkeren. Hiervoor werd door mij een plan gemaakt dat  werd voorgelegd en goedgekeurd door de plantmanager van Strijp 1, Hr.Schildermans.

2000    In december 2000 werd door het directielid van V.B.&D. de Hr.v.Muuren de vergunning  BD 1, waarop de Philipsbeveiliging vanaf 1934 had gewerkt, opgezegd.Dit met grote gevolgen voor alle complexen in Nederland die een Philips beveiligingsdienst hadden, zij moesten een eigen nieuwe vergunning aanvragen.Voor alle Eindhovense complexen en Sittard was dat geregeld omdat deze complexen onder de vergunning van RANDON vielen. ( Uitgezonderd Philips Waalre en Best)

2001    Per 1.1.2001 werd RANDON verantwoordelijk voor de beveiliging op de Eindhovense Philips complexen. Waarbij Mark van de Mark de district Manager werd met als unitmanagers C.Braken, R.v.Sprang, H.Smits.

2001    De naam RANDON werd SECURICOR om uiteindelijk G4S te worden.

2001    Op 17.4.2001 werd ik uitgenodigd door Marco van de Mark (Districtmanager Securicor) voor een teambuilding weekend van 17-5/19-5-2001 in de Ardennen.

2001    Op 1.10.2001 verscheen er een dienstmededeling van de Hr.R.Mickers ,Directielid van V.B.&D., aan alle medewerkers in het Securicor Philips District waarin :

L.J.P.Ringeling tot uitvoerend demandmanager werd benoemd ,waarbij hij verantwoordelijk werd voor,

  1. De controle op de kwaliteit van het geleverde beveiligingsproduct.
  2. De dagelijkse operationele leiding van het Securicor Philips District.

          Verder stond hij opgesteld als, aanspreekpunt voor alle Philips klanten in Eindhoven.

2001    Ad Hoc beslissing:

 Op 1.1.2002 werd de gulden vervangen door de Euro, midden december 2001 werd ik gebeld door de Hr.Rozema, Hoofd Philips Reisbureau gevestigd in gebouw TQ op Strijp 2, met de mededeling dat er snel 550.000 Euro ( ruim 1.2 miljoen gulden) opgehaald moest worden bij de bank op de Vestdijk in Eindhoven.Dit geld was nodig voor de Philips werknemers die voor Philips op reis moesten om  een voorschot te kunnen verstrekken.

Ik heb direct contact opgenomen met de Hr.P.Gijsberts, hoofd Personal Car Services, en hem de situatie uitgelegd dat er de volgende dag met een gepanserde Mercedes geld opgehaald moest worden bij de bank op de Vestdijk in Eindhoven.Dit was geen probleem er werd een tijd bepaald om dit transport uit te voeren.Dit transport bevestigd bij de Hr.Rozema waarbij het tijdstip werd vastgelegd.Op dag van het transport werd ik gebeld door de Hr.P.Gijsberts die mij mededeelde dat er een technisch probleem was aan de toegangsdeuren van de gepanserde auto waardoor het niet mogelijk was om in de auto te komen.

Gezien het probleem voor.  Dhr. Rozema moest ik een Ad-Hoc beslissing nemen.

Gezien het feit dat :

  1. Niemand buiten de Hr.Gijsberts van dit transport op hoogte was,
  2. Niemand de hoogte van het geldbedrag wist,
  3. Niemand buiten de Hr.Gijsberts de exacte datum en tijd van het transport wist,
  4. Niemand buiten de Hr.Gijsberts de naam en locatie van bank wist.

Besloot ik dit transport met mijn eigen auto uit te voeren.

Nadat ik de Hr.Rozema op hoogte had gebracht van het technisch probleem aan de auto en dat ik het transport zelf zou uitvoeren heb ik hem opgehaald en ben naar de bank aan de Vestdijk gereden.Ik heb mijn auto direct langs de hoofdingang van de bank geparkeerd.Nadat het geld was klaargemaakt en was verpakt in twee “plastic tassen” heb ik bij het vertrek de directe omgeving rondom de hoofdingang van de bank gecontroleerd waarna ik een sein aan de Hr.Rozema gaf om naar buiten te komen en direct in te stappen.

Direct via Strijp 1 naar complex Strijp 2 ,gebouw TQ, gereden om de Hr.Rozema af te zetten en te begeleiden naar zijn afdeling.

Natuurlijk besefte ik dat de door mij gekozen oplossing een risico in zich had maar nadat ik de belangen had afgewogen tegen het risico vond ik dat er een afgewogen besluit was genomen.

2002    Maart 2002 ontstonden er problemen tussen vakbonden en Philips. Dit leidde tot poortactie en bijeenkomsten georganiseerd door de vakbonden door het gehele land.Om problemen het hoofd te bieden werd door de Sociaal Economische Afdeling van Philips een boekwerk “ Richtlijnen bij Arbeidsonlust” gemaakt en verspreid naar alle Philips vestigingen in Nederland.Onder het hoofdstuk “ Maatregelen tijdens een bezetting” werd opgenomen dat ter ondersteuning bij beveiligingsaspecten en/of politie-inzet er contact opgenomen moest worden met L.Ringeling manager Security van Vast Goed Beheer en Diensten (040-2794306).

2002    Op 28 maart komen deze acties tot een climax waarbij het hoofdkantoor van Philips Sociale zaken, gevestigd in het EURO BUILDING langs het PSV stadion, belaagd werd door boze Philips medewerkers.Door de Philips Bedrijfsbeveiliging werd met de inzet van 8 beveiligers onder leiding van L.Ringeling voorkomen dat deze Philips medewerkers het gebouw binnendrongen.

2002    Op 29.3.2002 een grote uitslaande brand op het palletpool terrein aan de Koenraadlaan in Eindhoven, gelegen in een woonwijk in Strijp.

2002    Mei 2002, door het opzeggen van de beveiligingsvergunning BD 1 per 1.1.2001 ontstonden in het land grote problemen met de complexen die een eigen Philips Beveiliging hadden. De Hr.Mickers werd vanuit het land gebeld en gevraagd om met een oplossing te komen.Ik kreeg de opdracht van de Hr.Mickers om deze managers te informeren/begeleiden.Door mij zijn 3 sessie in Nederland belegd, Breda, Utrecht en Drachten, om deze managers te instrueren hoe aan een vergunning te komen.

2002    Op 23 mei 2002 werd mij via een schrijven medegedeeld dat ik geslaagd was voor de “post HBO cursus Security Management”.Verder werd in dit schrijven duidelijk dat ik achter mijn familienaam de letters RSE kon toevoegen.   ( Register Security Expert onder nr. P-0020272)

2002    In september werd ik door de Hr.L.Seraus  Philips-Arcadis) verzocht om een securitybeleidsplan te maken voor de Breitnertoren in Amsterdam.Midden jaren negentig nam de Hr.Boonstra het besluit om het hoofdkantoor van Philips van Eindhoven over te brengen naar Amsterdam. (Breitnertoren In 2001 is de overgang incluis de Raad van Bestuur voltooid.Na enkele bezoeken aan de Breitnertoren heb ik een securitybeleidsplan geschreven.Waarbij ik onder 5.2 aangaf dat het aanstellen van een Securitymanager een must was. Door het aanstellen van Jan Beckers werd deze functie voor de “Breitnertoren” ingevuld.

2002    Op 14.8.2002 een grote calamiteit door een Explosie in Glaslaboratorium op complex Strijp 2, werknemers werden uit voorzorg geëvacueerd.

2002    Op 7.11.2002, bij een afspraak met Mevr. van Steenvoorden personeelschef van V.B.&.D. werd ik geconfronteerd met een voor mij onbekende man.Deze man bleek de Hr.D. Lockwood, Manager Philips High Tech Campus te zijn.Hij gaf aan dat mijn CV naadloos aansloot bij de wensen van het Campus Site management van de High Tech Campus en vroeg mij of ik per 1.1.2003 de Safety & Securitymanager van de Philips High Tech Campus wilde worden.

2003    In februari 2003 was ik verantwoordelijk voor de beveiliging rondom de vervaardiging van de jaarcijfers van Philips 2002. De vervaardiging van deze jaarcijfers vond plaats van 4 februari tot en met 11 februari 2003 bij Platijn in Eindhoven, Media Ware in Eindhoven, Hexspoor in Boxtel en Care 4 Data in Wellen Belgie.Ik heb voor de vervaardiging van deze jaarcijfers een beveiligingsplan geschreven i.s.m Rene Vervoort.

Periode 5: Van 1.1.2003 tot 1.1.2009 Safety & Securitymanager

Publicatie:    2004      RICAS Signaal” klant aan het woord”

Publicatie:    2006      Eindhovens Dagblad “Beveiliging per gebouw zeker zo streng”.

Publicatie:    2006      Van gesloten Research naar open Campus.

Publicatie:    2006.     Philips nieuws “Media”.

Presentatie: 2004      Nieuwjaarsbijeenkomst Philips HTC Brandweer.

Presentatie: 2004      Presentatie C3 (OR)               BHV organisatie algemeen.

Presentatie: 2004      Presentatie Concern Design  BHV organisatie algemeen.

Presentatie: 2004      Presentatie O.v.D.                  Functie Safety & Security manager.

Presentatie: 2005      Uitleg taken vrijwilligers bij waterspektakel “Treibgut”.

Presentatie: 2006      1.2.2006          Van gesloten naar Open Campus.

Presentatie: 2006      21.4.2006        Reunie Philips Bedrijfsbeveiliging “Grand Cafe”.

Presentatie: 2006      2.10.2006        Philips Nijmegen BHV organisatie

Presentatie: 2006      24.10.2006      Uitleg Safety en Security aan bewoners KONTONJO.

Presentatie: 2007      6.8.2007         Huidige situatie om security.

Presentatie: 2008      14.5.2008       Brandweerbijeenkomst.

Presentatie: 2008      Uitleg protocollen Crisisteamleden Calamiteitenteam PHTC

Presentatie: 2008      Uitleg van gesloten naar open campus aan Philips Nijmegen

Presentatie: 2008      2.12.2008       Security opzet High Tech Campus Eindhoven.

Presentatie: 2011      Uitleg Rol IC-er op HTCE aan medewerkers TRIGION.

Presentatie: 2012                              Security risico’s HIGH TECH CAMPUS.

Presentatie: 22.2.2012 Uitleg Beveiligingsplan “Open Campus” aan Automotive Campus (H)

Eventbeveiliging:       2.3.2003          Another NDA UI12003           Inzet G.Sanders.

Eventbeveiliging:       20.3.2004        “Design your own future”.

Eventbeveiliging:       21.4.2004        Innovatie platform ( o.a.Balkenende, Brinkhorst)

Eventbeveiliging:       7.4 2004          Bezoek VIP’s aankomst per helicopter.

Eventbeveiliging:       4.7.2004          Doe de Dommel

Eventbeveiliging:       3.7.2004          Music Campus “Open Air 2004”.

Eventbeveiliging:       9.6.2005          Town Hall Meeting

Eventbeveiliging:       23.5/10.6.2005           CRE     Corporate Research Exhibition

Eventbeveiliging:       3.9/10.9.2005  Treibgut “Opening Theaterseizoen”.

Eventbeveiliging:       18.10.2005      Bezoek Koningin Beatrix

Eventbeveiliging:       2006                 CRE     Corporate Research Exhibition

Eventbeveiliging:       28.10.2007      Open dag NXP.

Eventbeveiliging:       19.3.2008        Instructies aan personeel “ Greenpeace acties”.

Eventbeveiliging:       22.1.2009        Bezoek minister-president Balkenende en Min.Plasterk

Eventbeveiliging:       26.6.2010        Open dag PHILIPS IT

Eventbeveiliging:       30.7.2010        Open dag Experience Lab (HTC 31-34-37) 

Congres                      23.3.2006        5e Nationaal Congres Integrale Veiligheid AHOY Rotterdam.

Safety & Security       15/17.3.2011 SSA 2011 in Amsterdam (RAI)

Algemeen:

Nadat ik op 7 november gesproken had met de Hr.D.Lockwood in het bijzijn van

Personeeelschef  Iris van Steenvoorde ben ik op 2.1.2003 begonnen op de Philips High Tech 

Campus. De beveiligingsgroep die ik daar aantrof bestond uit:

J.v.d.Boom, G.Sanders, J.Panken, H.Kessels, T.Alers, G.Kregting, C.Kivits, N.de Weyer, M.v.d. 

Kallen, J.Beckers, C.v.Heeswijk, T.Akkermans.

Aangevuld met medewerkers van het beveiligingsbedrijf “van de Enden” uit Valkenswaard:

J.Koeken, J.Bax, H.Aarts, F.v.Dungen, J.Smetsers, B.de Hoog, E.Moers, H.Gogh, P.v.Walsum, 

D.den Tuinder.

In de eerste weken van 2003 ben ik door mijn voorganger J.v.d.Boom voorgesteld aan diverse voor mij en mijn functie belangrijke personen.

Tijdens deze eerste periode op de High Tech Campus bemerkte ik een negatieve houding  van uit het beveiligingspersoneel naar alles wat van Vastgoed Beheer & Diensten kwam.De oorzaak voor deze negatieve houding lag aan het feit dat medio 2002 Vastgoed Beheer & Diensten (V.B..&D.) het beveiligingspersoneel en de verantwoordelijkheid voor de beveiliging had overgenomen van Philips Nat.Lab. (Philips High Tech Campus)Bij deze overname had de OR van het Philips Nat.Lab bedongen dat alle Philipsbeveiligers in dienst van Philips zouden blijven en tot hun pensioen aan de poorten van Philips High Tech Campus zouden staan.

 Het beveiligingspersoneel had gezien hoe in Eindhoven V.B.&D. de Philipsbeveiligers in 2001 waren overgaan naar G4S waarbij er wel onderscheid was tussen de 47+ ers, die bij Philips op de pay-rol bleven maar werden aangestuurd en aangekleed door G4S en de 47- ers die over moesten naar G4S.Al met al een doemsenario voor de Philipsbeveiligers op de Philips High Tech Campus.

Toen werd ook nog het vertrekkend hoofd beveiliging J.v.d.Boom vervangen door een Safety & Securitymanager die van V.B.&D. kwam.Al deze bovenstaande zaken met daarbij een brief “op hoge poten” geschreven door een naaste medewerker van mij, gericht aan de Hr.D.Lockwood  waarin hij zijn beklag deed over de gang van zaken.Daarbij was mijn kantoor niet direct bij de beveiligingsgroep in de beveiligingsloge, maar op uitdrukkelijk verzoek van Campus Site Management in gebouw HTC 60 (Blauwe Keet), van waaruit de High Tech Campus werd opgebouwd.

Plus het feit dat mijn voorganger Hr.J.v.d.Boom nog tot april in dienst was, waardoor er kwa aansturing niets veranderde.Door deze houding van het personeel naar V.B.& D. en dus ook naar mijzelf, was voor mij de reden dat ik mij in die eerste drie maanden op de High Tech Campus mij niet prettig en zeker niet welkom voelde.Al deze zaken bijeen waren voor mij een reden om bij het aanstaande vertrek (pensioen) van de Hr.B.v.Engelen (Hoofd Beveiliging van de plant Best), te solliciteren naar zijn functie.

Gedurende deze sollicitatieprocedure, die voor mij zeer gunstig verliep, had ik maar een groot probleem “ Hoe ga ik mijn vertrek na 3 maanden uitleggen aan de Dave Lockwood”.Ik had in deze korte periode een heel goede band opgebouwd met de Dave Lockwood.

Uiteindelijk kwam de oplossing voor mij op de dag dat Jan van de Boom afscheid nam van alle collega’s en medewerkers van het Philips Nat Lab met een geweldige afscheidsreceptie.Terugrijdend vanuit deze receptie naar huis werd ik gebeld door personeelszaken van de plant Best. De personeelschef die zich had beziggehouden met deze sollicitatieprocedure vertelde mij dat de keuze niet op mij was gevallen.Waarbij hij heel duidelijk aangaf dat de reden voor deze afwijzing niet lag aan het feit dat ik niet geschikt zou zijn voor deze functie maar zij het idee hadden dat de functie onder mijn niveau was.

In een gesprek jaren later met de Hr.Mickers gaf hij aan dat er invloed door Vastgoed Beheer & Diensten was uitgeoefend op de besluitvorming vanuit Best.

Wat een teleurstelling was, werd voor mij een opluchting waarna ik direct de knop heb omgezet om van de functie Safety & Securitymanager op de Philips High Tech Campus een succes te maken.

In september 2010 werd ik benaderd door de Hr.P.Sanders, directielid van Security Professionals, met de vraag of ik een rol wilde spelen bij een aanbesteding voor de gemeente Eindhoven van al hun beveiligingsactiviteiten.Vanaf oktober 2010 tot mei 2011 was ik actief betrokken bij de alle besprekingen  door Security Professionals met de gemeente Eindhoven betreffende al hun beveiligingsactiviteitenHet betrof een contract voor het leveren van beveiligingspersoneel voor alle objecten van de gemeente Eindhoven zoals het Van Abbemuseum, Stadhuis, Inwonersplein, Huis naar Werk, NRE gebouwen en Mercado en het opvolgen van alarmmeldingen uit deze gebouwen.

Vanaf medio 2011 heeft Security Professionals deze opdracht voor de gemeente Eindhoven met 25 beveiligers uitgevoerd.Het contract van Security Professionals met de gemeente Eindhoven is op 17 november 2023 ontbonden door de gemeente Eindhoven na operationele problemen bij Security Professionals.  

Op 2 februari 2024 heeft Security Professionals een kort geding aangespannen tegen de gemeente Eindhoven betreffende het opzeggen van het contract.De gemeente Eindhoven werd door de rechtbank in het gelijk gesteld in het conflict met Security Professionals.

2002    Op 15.12.2002 heb ik eerste stap gezet om voor de Philips Beveiligingsdienst op Philips High Tech Campus tot een vergunning te komen. De vergunning BD 1 was per 1.1.2001 opgezegd door de Hr.v.d.Muuren, directielid V.B.& D.Middels een schrijven aan de Hr.Sewgobind, Ministerie van Justitie in Den Haag, namens de Hr.J.Verhage, Site Manager Philips High Tech Campus, met als onderwerpen “ Aanvraag vergunning Particuliere Veiligheidsdienst” en “Persoonsregistratie”, heb ik de procedure om tot een vergunning te komen opgestart.Dit en nog diverse andere zaken leidde uiteindelijk tot een vergunning verstrekking in juli 2003 BD 936.

2003    Een van de eerste zaken die door mij zijn onderzocht was het voornemen om tot een open Campus te komen. Ik ben derhalve gaan praten met de beleidsbepalers of de keuze nog steeds voor een open campus was. Verder had ik omtrent dit onderwerp  contact met Gemeente Politie Aalsterweg waarbij door mij gevraagd werd naar vermeende criminaliteit in de wijk “de Bennekel”.Ondanks deze lobby bleef het uitgangspunt van het Campus Site Management een “Open Campus” waarbij alleen de openingstijden werden aangepast.

Van een volledig open Campus naar een gedeeltelijke open Campus.

 2003   In overleg met de Hr.D.Lockwood werd besloten om een sollicitatieprocedure op te starten om tot een derde AssGr.Chef te komen. Dit omdat door deze benoeming er altijd een kaderlid in de dagdienst aanwezig zou zijn in de hoofdloge WAZ.De andere twee Ass.Gr.Chefs draaide poort/rondediensten in de 06-14 en 14-22 uur.

Hierdoor was er van 06.00 uur tot 22.00 uur Ma t/m Vr een kaderlid aanwezig.Na een sollicitatieprocedure viel de keuze op Henri Kessels.

2003    Vanaf het moment dat Henri Kessels benoemd was tot Ass.Gr.Chef heb ik samen met hem alle procedures, waar de Philips Beveiliging meewerkte omgezet in ISO procedures.En met betrekking tot de dienstverlening deze ISO procedures vastgelegd in SLA’s.( Service Level Agrements)

2004    Gezien het feit dat mijn werkplek in HTC 100 (Blauwe keet) was, dus ver van de beveiligingsgroep besloot ik begin 2004 te starten met info verstrekking middels een info bulletin. Middels dit info bulletin hield ik de beveiligingsgroep op hoogte wat er speelde.

2004    Op dinsdag 16.3.2004 werd beslist dat het “Centraal Meldpunt” de 5e meldkamer, op de Philips High Tech campus zou komen.Er werd vastgesteld aan welke eisen de surveillanten moesten voldoen om te kunnen solliciteren naar de functie als centralist.In overleg werd bepaald hoe het opleidingspakket voor centralisten eruit moest zien.

2004    Vanaf 1.2.1998, datum opheffen Philips Brandweer, had V.B.&.D. met RICAS afgesproken om 2 brandwachten 24/7 paraat te houden voor het begeleiden van de Gemeente Brandweer op alle Eindhovense complexen en uitvoeren van allerlei zaken als begeleiden brandgevaarlijke werkzaamheden, uitschakelen brandmelders enz. Deze groep bestond uit RICAS medewerkers en Philips brandweerlieden die kwa leeftijd niet meer over konden naar de Gemeente brandweer.De kosten voor deze groep werd betaald door alle Eindhovense complexen incluis Philips High Tech Campus.Bij de doorbelasting van de kosten voor deze afdeling merkten wij, Dave Lockwood en ik ,dat kosten voor 2004 drastisch hoger waren dan in 2003.

Bij het zoeken naar de oorzaak van deze verhoging kwamen wij erachter dat de oorzaak lag in het feit dat er in Eindhoven steeds meer plants werden afgestoten waardoor de kosten, die hetzelfde bleven, met steeds minder plants betaald moesten worden.Daarom besloten wij  per 1.4.2004 de kosten voor een brandwacht voor 100% op Philips High Tech Campus te zetten.Waarbij werd afgesproken dat beide brandwachten vanuit Philips High Tech Campus zouden opereren, waarbij een brandwacht permanent op de Campus zou blijven.

2004    Begin 2004 ( 16.3.2004) werd er aanvang gemaakt om tot een Centraal Meldpunt Philips (5e Meldkamer) regio Eindhoven te komen. In aanloop tot realisatie van Meldkamer 5 moesten er diverse zaken vastgesteld worden:                                 

-Locatie Centraal Meldpunt

– Bezettingsniveau

– Eisen aan de Centralisten

– Selectieprocedure opstarten,

– Opleidingspakket voor de centralisten.

Er werd vastgesteld welke trainingen de centralisten gingen volgen :

– Omgang met Easy NT, door Tyco,

– Telefoontraining door Minerva,

– Het kijken, interpreteren en reageren op CCTVbeelden,

– Centralisten training “Hoe om te gaan met noodsituaties”.

Van belang is te weten dat de realisatie van Meldkamer 5 ook te maken had met de op handen zijnde “openstelling” van de Campus en werd gerealiseerd door :

  1. Begeleiding project door de “Brinkgroep “h.h. P.Timmermans en G.Bult,
  2. Uitgevoerd door “Tyco” h.h. B.Tourdoir, E.v.Boven en E.Rijnders,
  3. Het ontwerp was van “ Deerns Raadgevers Ingenieurs BV” h.h. A.Bijl, J.Beker.

Omdat de personeelsbezetting van meldkamer 5 bij G4S kwam te liggen ontstond er op voorhand nog een probleem.

In een rapport van Hr.R.Loevendie G4S (17.1.2005) gaf hij aan dat de koppeling tussen Genesis (Systeem G4S) en Easy NT (Systeem van Philips) tot problemen zouden gaan leiden.

In reactie van de Brinkgroep i.s.m. Tyco bleek dat deze investering totaal onnodig was.

2004    Een gevolg van de komst van het Centraal Meldpunt (5e meldkamer) was dat het centraal meldpunt zou worden aangestuurd door G4S. Hierdoor moesten we besluit nemen betreffende de inhuur van beveiligingspersoneel. Op De campus werd er ingehuurd van de v.d.Enden Groep uit Valkenswaard terwijl in Eindhoven werd ingehuurd van G4S die door inkoop was geselecteerd als “First Supplier”.

Om problemen te voorkomen werd na overleg met de Hr.Mickers besloten om te stoppen met inhuur van v.d.Enden uit Valkenswaard.

Op 24.9.2004 is door de Hr.Mickers Directielid V.B.&.D. en mijzelf dit persoonlijk medegedeeld aan de directie van v.d.Enden uit Valkenswaard.Door mij is op dezelfde dag het personeel van v.d.Enden, dat op de Campus werkzaam was, op de hoogte gebracht waarbij duidelijk gemaakt werd dat er diverse medewerkers van de Firma v.d.Enden de gelegenheid zouden krijgen om over te stappen naar G4S.

2004    Op 2.11.2004 heb ik samen met de Hr.Braken de centralisten geselecteerd.

2004    Eind 2004 en begin 2005 werden de geselecteerde centralisten opgeleid.

2004    op 1.2.2005 ging meldkamer 5 van start. Door de komst van de meldkamer in hoofdloge WAZ, werd de poortloge in WAZ ontdaan van alle beveiligingsapparatuur.Van belang is te weten dat 5e meldkamer in WAZ, ook een “spare” meldkamer had in gebouw HTC 5, 2 e etage.

2005    Op 1.2.2005 werd Meldkamer 5 geopend waardoor er in de hoofdloge WAZ 24 uur per dag minimaal 2 surveillanten aanwezig waren.Bezetting meldkamer door een centralist en de poortloge bezet door een surveillant.

2005    In september ( van 3.9  tot en met 10.9.2005) werd het Eindhovens theaterseizoen geopend door een optreden van een theatergroep uit Duitsland “Treibgut” met een waterspektakel. Dit waterspektakel vond plaats in de waterpartij voor The Strip. Dit was de eerste keer dat het Campus openging voor derden.

Door mij werd een beveiligingsplan geschreven waarin de surveillanten en vrijwilligers ervoor zorgden dat alles veilig verliep.Tijdens de try-out voor dit optreden heb ik alle vrijwilligers toegesproken en uitgelegd wat hun rol was. De leiding voor de inzet van surveillanten en de vrijwilligers tijdens de optredens was in handen van de Ass.Gr.Chefs. J.Panken en H.Kessels.

2005    Op 18.10.2005 bracht koningin Beatrix een bezoek aan de High Tech Campus.

Voor dit bezoek heb ik een beveiligingsplan geschreven en afgestemd met de Gemeente Politie Eindhoven en met de dienst “Beveiliging Koninklijk Huis”.

2006    Door het openstellen van de Philips High Tech Campus per 1.2.2006 werd de eerste controle d.m.v. Beveiligingspersoneel aan de ingangen opgeheven.Deze rol kwam te liggen bij de receptionistes.Om die reden heb ik in januari 2006 alle receptionistes uitgenodigd op de The Strip en heb deze dames uitgelegd wat er ging veranderen en wat hun rol daarin zou worden. En welke extra beveiligingsmaatregelen er waren genomen .Zo waren alle recepties voorzien van een noodroepdrukker die bij gebruik direct het alarm met de camerabeelden naar de  meldkamer WAZ stuurde.Waarbij de centralist direct zag wat er aan de hand was en voor alarmopvolging zorgde.

2006    Op 1.2.2006 werd de campus een “open” terrein. Voor deze opening zijn vanaf 2003 met name de oude Nat Lab gebouwen voor de buitenwereld afgesloten.

Dit door elke gebouw te voorzien van een hoofdingang met receptiebalie en toegangscontrolesystemen. Hierdoor konden de Campus medewerkers met hun badge het gebouw betredenen en werden de bezoekers via de receptionistes toegang verleend. Verder kwamen alle andere toegangen/buitendeuren van deze gebouwen onder alarm en/of voorzien van een toegangscontrolesysteem. Alle nieuwe campus gebouwen werden gebouwd met al deze voorzieningen. (Receptiebalie, Receptionistes, toegangscontrolesystemen en een speciale avond/nacht toegangssysteem)

Het niveau van de beveiliging van het campusterrein was vastgesteld in overleg met het Campus Site Management van de Philips High Tech Campus en “Deerns Raadgevers Ingenieurs BV” en bestond uit volgende elementen:

            1e ring: Fysieke afscheiding van het terrein van de High Tech Campus bestaande uit:

            Hekken, Dichte bebossing, Rolpoorten en een Securitysloot.

2e ring: Securityring bestaande uit :

            Kop/start camera’s met detectie van poort Zuid naar poort Noord,

Zijde Prof Holstlaan, Gronddetectie Leaky Cowax in combinatie met “infrarood” camera’s.

3e Ring: Gebouwbeveiliging bestaande uit:

Toegang met sleutelbuis Beveiliging en Brandweer onder alarm,

Toegangscontrole systeem,

Alle raampartijen op parterre voorzien met glasbreuk microfoons,

Zwerfdetectie door het gebouw,

Alle buitendeuren (Vluchtdeuren) onder detectie.

Nacht in/uitgang (Peperbus) met cameratoezicht en gewichtsdetectie met twee schuifdeuren (Binnen/buiten) die bij gebruik van de badge ( van buitenaf) ging eerst de buitenschil van de nacht in/uitgang open waarna deze sloot en daarna de binnen schil zich opende.

2006    Gevolg van het openen van het terrein betekende ook dat de bezetting van Beveiligingsdienst aangepast moest worden.Van een 6-6-3 bezetting naar een 4-4-3 bezetting van maandag tot met vrijdag waarbij ik ook de brandwacht in dit concept onderbracht.Hierdoor liep de bezetting  van surveillanten terug van 6-6-3 naar 3-3-2 waarbij de brandwacht van 06.00 -18.00 uur zich bezighield met allerlei brandwacht activiteiten zoals het in en uit schakelen van brandmelders, het begeleiden brandgevaarlijke werkzaamheden en het opvangen en begeleiden van de Gemeente Brandweer.

2006    In mei van 2006 werd ik op een morgen gebeld door een medewerkster van de schoonmaakdienst die werkzaam was op de The Strip in bouwdeel C.Aldaar op het damestoilet was door haar in de WC pot iets vreemds geconstateerd.Ik ben direct ter plaatse gegaan en zag in die WC pot een onvoldragen kind liggen.Ik heb direct de WC unit laten sluiten en contact gezocht met de Gemeente Politie Eindhoven.

Nadat deze aanwezig waren en gezien hadden wat erin die WC pot lag werd door hun de GGD opgeroepen.Na aankomst van de GGD werd door deze dienst het onvoldragen kind onderzocht. Uit dit onderzoek bleek dat dit onvoldragen kind niet levensvatbaar was geweest. Door de GGD zijn de stoffelijke resten van dit kind meegenomen.Wat verder voor mij duidelijk werd, was dat wanneer dit kind levensvatbaar was geweest er direct een politieonderzoek was opgestart.Door mij zijn verder nog pogingen ondernomen om tot de  “moeder” van dit “kind” te komen, maar die liepen op niets uit.

2006    Heb ik samen met Hans v.d.Linden de eerste Philips Beveiligings reunie georganiseerd In de Strip op de High Tech Campus ,Bouwdeel C, waren ruim 150 medewerkers en ex medewerkers aanwezig.

 Daarna heb ik samen met Peter Gijsberts in 2016 de tweede, in 2017 de derde, in 2019 de vierde, in 2022 de vijfde en in 2025 de zesde reunie georganiseerd.

2006    Arcadis Aqumen was reeds Jaren actief bij Philips maar in 2006 gaf deze afdeling aan dat de kosten voor diverse diensten zoals schoonmaakdiensten, repro, onderhoud gebouwen en installaties en Beveiliging met 25% te kunnen reduceren.Doordat de rechtstreekse aansturing van deze diensten door Campus Site Management kwam te vervallen en overging naar Arcadis Aqumen die als “verdienmodel” hadden aangeven om de kosten te verminderen.Voor een afdeling als Bedrijfsbeveiliging, die wordt geconfronteerd wordt met kostenvermindering van 25%, betekent altijd het inleveren van personeel.Hierdoor kwam ik vele malen conflict de met de securitymanager van AA.

2007    Op 9.3.2007 komt er om 08.10 uur een melding binnen over een onwel wording in geb. WY, direct diverse beveiligers ter plaatse gestuurd.Bij aankomst van de beveiligers werd er direct gestart met de reanimatie waarbij de meldkamer opschaalde middels het oproepen van een ambulance.Bij aankomst van het ambulancepersoneel hebben die de reanimatie overgenomen en het slachtoffer, medewerker van GTI uit Oisterwijk, naar het ziekenhuis vervoerd.Om 09.45 uur kregen we de melding vanuit het ziekenhuis dat de het slachtoffer was overleden.Gezien het feit dat gebouw WY volledig werd opgeknapt en er veel bouwpersoneel aan het werk was die vanuit een bouwkeet langs gebouw WY opereerde.

Ik heb die middag het bouwpersoneel bij elkaar geroepen en hun uitgelegd wat er was gebeurd, hoe de hulpverlening is gestart en verlopen, maar dat het slachtoffer was overleden,Verder heb een medewerker van RICAS de Hr.Limpt die daadwerkelijk had gereanimeerd, het woord gegeven om uitleg te geven hoe de reanimatie was verlopen        

2007    In maart 2007 werd ik door de Hr.Mickers gevraagd om samen met een medewerkster van de personeelsdienst Renate Horlez, alle 47+ ers werkzaam in Eindhoven een regeling aan te bieden.Dit omdat ik de leidinggever was geweest van al deze 47+ers.Nadat ik geinformeerd was over hoe de vertrekregeling eruit zou zien heb ik hierin toegestemd.

Waarbij vermeldingswaard is dat ik zelf de eerste regeling kreeg aangeboden waarbij het geldbedrag wat ik zou meekrijgen een grote fout was geslopen.Vanaf medio 2007 vertrokken de eerste 47+ ers die gebruik maakte van de regeling.In de periode 2007 en 2008 heb ik diverse bijeenkomsten georganiseerd in het crisiscentrum van Philips High Tech Campus voor de vertrekkende 47+ ers.Dit vooral om toe te zien dat alle afspraken door Philips gemaakt, gestand gedaan werden.

2007    In oktober 2007 werd door beveiligingsdienst G4S het contract na 18 jaar met Philips eenzijdig opgezegd. Door Arcadis Aqumen moest direct een vervangend Particulier Beveiligingsbedrijf gezocht worden, dit werd vanaf 1.1.2008 het bedrijf TRIGION.Deze opzegging had tot gevolg dat er qua dienstverlening problemen ontstonden, G4S wilde niet meer leveren en Trigion kon niet leveren.Gevolg was dat ik constant attent moest zijn omdat de nieuwe organisatie Trigion niet leverde wat het beloofde.Hierdoor kwamen er veel klachten binnen, vooral van Philips Nat Lab.

2007    In december 2007 werd ik door de Personeelsdienst van V.B.&.D. verzocht om een afscheid te organiseren voor de beveiligers die gebruik hadden gemaakt van de regeling. Ik heb samen met H.v.d.Linden een afscheid georganiseerd in het “Witven” in Veldhoven.

2008   In december 2008 werd ik wederom gevraagd een afscheid te organiseren voor de beveiligers van de High Tech Campus en de overgebleven beveiligers vanuit Eindhoven. Wederom heb ik een afscheid georganiseerd in het “Witven” in Veldhoven. Per 31.12.2008 hield de Philips Beveiliging op in Eindhoven.

            Op 31.12.2008 stopt de Philips Beveiliging in Eindhoven na 110 jaar.

Periode 6: Van 1.1.2009 tot 30.6.2009:     Safety & Security manager voor Arcadis Aqumen.

Algemeen:

Vanaf 1.1.2009 werd ik door Arcadis Aqumen ingehuurd als Safety & Securitymanager van de High Tech Campus Eindhoven dit omdat er nog opvolger was gevonden.

2009    In deze periode werd ik ook direct geconfronteerd met het “Verdienmodel” van AA teweten “Savings”.Ook ik werd gevraagd of er nog “Savings” waren of behaald konden worden.Gezien mijn nieuwe rol als werknemer van AA wist ik van een “Saving” die door niemand, dus ook niet door de “Security expert” van AA was opgemerkt.Deze “Saving” had te maken met de brandwacht die we op 1.2.2006 in het beveiligingsconcept hadden ondergebracht.Vanaf 1.4.2004 hadden we de brandwacht voor 100% op de pay-rol gezet van de Philips High Tech Campus gezet maar stond buiten de beveiligingsinzet.

 Bij het openstellen van het Campusterrein op 1.2.2006 heb ik de brandwacht in het beveiligingsconcept ondergebracht i.p.v. een beveiligingsbeambte.Hierdoor ontstond er “Saving” van 3 diensten per dag, 21 diensten per week, 1092 diensten per jaar, wat betekende 1092 x 8 = 8736 uur.Bij een uurprijs van 32.50 uur was dit een “Saving” 32.50 x 8736= 283.920 Euro Deze “Saving” is door Campus Site Management met Arcadis Aqumen afgerekend.

2009    In april 2009 werd er een opvolger gevonden, R.Post, die door mij nog 3 maanden werd ingewerkt aan de hand van een “Overdrachtsdokument” dat bestond uit 107 items.Bestaande uit 90 items m.b.t Security en 17 items m.b.t Safety.Doordat in juni 2009 ik werd gevraagd door PES om Safety manager vanaf 1.7.2009 te worden vervielen de 17 Safety items voor mijn opvolger R.Post Op 30.6.2009 stopte de inhuurperiode.

2009    In juni 2009 is door mij de vergunning van de Philips Bedrijfsbeveiliging High Tech Campus BD 936, in juni opgezegd waarbij alle legitimatiebewijzen door mij zijn ingeleverd

Periode 7: Van 1.7.2009 tot 1.10 2013:        Safety manager voor PES

 

Presentatie:   2003    10.5.2003 Brandweerkampioenschappen op de Campus.

Presentatie:   2004    Nieuwjaarsbijeenkomst HTC Brandweer in de Kazerne RICAS.

Presentatie:   2004    BHV Bijeenkomst in het Auditorium op de Strip.

Presentatie:   2005    BHV Bijeenkomst in het Auditorium op de Strip.

Presentatie:   2006    BHV Bijeenkomst in het Auditorium op de Strip.

Presentatie:    2007    BHV Bijeenkomst in het Auditorium op de Strip.

Presentatie:   2008    BHV Bijeenkomst in het Auditorium op de Strip.

Presentatie:   2009    BHV bijeenkomst in het Auditorium op de Strip.

Presentatie:   2010    BHV Bijeenkomst in het Auditorium op de Strip.

Presentatie:   2011    BHV Bijeenkomst in het Auditorium op de Strip

Presentatie:   2012    BHV Bijeenkomst in het Auditorium op de Strip.

Algemeen:

Bij mijn aanstelling in 2003 als Securitymanager werd ik ook verantwoordelijk voor het Safety

Gedeelte wat inhield dat ik verantwoordelijk werd voor de gehele BHV organisatie op de

Campus. Verder werd ik financieel verantwoordelijk voor de HTC Brandweer.

Als Safety manager kreeg ik ook te maken met de Hr.T.Lommen  (Philips Envionment & Safety)

die mij duidelijk maakte dat de BHV organisatie op de Campus in 2003 niet meer aan de wet

voldeed omdat de BHV organisatie op dat moment alleen uit EHBO ers en de HTC brandweer

bestond.

Er moest zo snel mogelijk een BHV organisatie opgebouwd worden bestaande uit

BHV-ers en EHBO-ers. 

2003    Door mij werd de BHV organisatie gereorganiseerd middels het in contract treden met de EHBO-ers waarbij ik hun de keuze liet om:

  1. EHBO-er te blijven,
  2. Als EHBO-er een BHV opleiding te volgen,
  3. Tot stoppen als EHBO-er en BHV-er te worden,
  4. Of helemaal te stoppen.

Nadat bekend was wat de EHBO-ers gingen doen heb ik na contact met de Campus bewoners en in overleg met de veiligheidsdienst  (PES) bepaald hoeveel BHV-ers er per gebouw nodig waren en hoeveel er beschikbaar (oud EHBO-ers) waren.

Zodoende werd duidelijk hoeveel personen er opgeleid moesten worden tot BHV-er.

Gezien de grootte van de Campus was het voor mij niet te doen om alles vanuit HTC 100 te organiseren vandaar dat ik per gebouw een persoon (man-vrouw) wilde hebben als aanspreekpunt.

Dit aanspreekpunt werd “Gebouw Coordinator”  genoemd die verantwoordelijk werd voor alle BHV gerelateerde zaken. ( Bezetting, hulpmiddelen, vluchtwegen enz.)

Om de continuiteit van de BHV organisatie te garanderen heb ik op 28.3.2003 een document “Opzet BHV organisatie” geschreven.

In dit document was vastgelegd :

  • wat er van de BHV-er, EHBO-er, GBC-er en het Hoofd BHV verwacht werd,
  • Crisisteams High Tech campus,
  • Beleidsnota BHV organisatie High Tech Campus Eindhoven,
  • Continuering BHV organisatie High Tech Campus,
  • Samenstelling projectteam BHV organisatie High Tech Campus,
  • Middelen BHV organisatie,
  • Financiele paragraaf kosten BHV,
  • Opleidingspakket BHV organisatie,
  • Inhoud opleidingCampus BHV-ers,
  • Verzekering BHV-ers,
  • Traumaverwerking,
  • Uitgangspunten bij een calamiteit,
  • Aanstellingsbrief BHV-er,
  • Overzicht per gebouw van de BHV-ers, EHBO-ers en GBC-ers,

Het complete opleidingsprogramma en trainingsprogramma per dag, maand en jaar.

Er werden jaarlijks in overleg met de directies 2-3 crisisteams getraind

Dit document werd in boekvorm jaarlijks ge-update en aangeboden aan de

Directies, GBC-ers, OR, PES, DISC en RICAS en was de leidraad voor een goed functionerende BHV organisaties.

In het kader om de medewerkers die zich hadden aangesloten bij de BHV organisatie te motiveren waren er twee maatregelen genomen :

  1. Iedere BHV-er kon op kosten van de BHV organisatie gratis sporten.*
  2. In de maand December werd ieder jaar door mij de BHV borrel georganiseerd.**

*          Omdat het gratis sporten een kostbare investering was werd er door mij op toegezien of er gebruik gemaakt werd van deze mogelijkheid.

**        Ieder jaar werd in december in The Strip, bouwdeel B in het auditorium een door mij een presentatie gegeven over de voortgang van de BHV organisatie.

Ook het hoofd van de HTC brandweer gaf een presentatie over de calamiteiten die dat jaar hadden plaatsgevonden.Dit jaarlijks gebeuren werd afgesloten met een borrel in Grand Cafe in The Strip.

2004    In dit jaar hebben we het communicatiemiddel, wat werd gebruikt door de BHV organisatie,  in overleg met PES aangepast. De pager waar alleen een telefoonnummer op verscheen werd vervangen door een pager waar vanuit de meldkamer (WAZ) een tekst ingezet kon worden.Hierdoor werden de BHV-ers sneller en beter geinformeerd.

2004    Ik was van mening dat erop de Campus of in de directe omgeving van de Campus A67 wel degelijk een kans bestond dat er een calamiteit zou kunnen plaatsvinden.Vandaar dat ik het belangrijk vond dat er een “Crisiscentrum” gerealiseerd zou worden. In deze ruimte zouden alle van belang zijnde zaken als bedrijfsnoodplannen, aanvalsplannen, namen van directieleden , TV, Radio enz voor handen zijn.Deze ruimte werd gevonden onder parkeergarage P4 west.Deze ruimte werd ook gebruikt voor BHV-EHBO opleidingen/ herhalingslessen.En voor wekelijkse nabespreking van de brandweeroefening door HTC brandweer.

2007    Begin december werd ik gebeld door Stefan Pfennings van RICAS, een onderdeel van G4S,  die het contract met Philips mbt het leveren van brandwachten per 31.12.2007 eenzijdig opzegde.Door mij is Arcadis Aqumen geinformeerd, die direct afspraken hebben gemaakt met een bedrijf uit Breda, DISC.Doordat er diverse medewerkers (brandwachten) maar ook leidinggever Gijs Nijhof  van RICAS over wilde gaan naar DISC is deze overgang probleemloos verlopen.

2009    Hebben Pieter Rooyakkers (PES) en ik de hele opzet rond BHV opleidingen,Ontruimingsoefeningen, crisisteamtrainingen en bedrijfsnoodplannen volledig gereorganiseerd.De reden hiervoor was dat wij (Pieter en ik) wilde bepalen waar de nadruk tijdens de trainingen en oefeningen op moesten liggen.Alles afgestemd op de behoefte van High Tech Campus.Alle opleidingen werden tot en met 2009 uitgevoerd door RICAS.

Eind 2009 begin 2010 hebben we een aanbesteding uitgeschreven.

2010    Na een aanbesteding, eind 2009, waarbij 4 bedrijven aan deel hadden genomen heb ik middels een brief 27.1.2010 bekend gemaakt dat de keuze op DISC was gevallen dit vooral om hun bekendheid het Campusterrein.We spraken met DISC af om voor de continuiteit met vaste docenten te gaan werken,die gedurende 30 weken per jaar, drie dagen (DI-WO-DO) per week alle herhalingslessen BHV, Herhalingslessen EHBO, GBC trainingen, Controle en onderhoud AED’s, controle bedrijfsnoodplannen voor de HIGH Tech Campus gingen uitvoeren.Al deze werkzaamheden hebben we met DISC vastgelegd in een document (27.1.2010) waarin alle zaken werden vastgelegd in 11 KPI’s.De kosten voor deze docent werd betaald door het Campus Site Management terwijl ik de kosten doorsluisde naar de betreffende afdelingen en bedrijven.

Gevolg was dat door onze invloed we trainingen op maat kregen en dat de kosten voor Philips en de derden bedrijven op de Campus drastisch omlaaggingen.De aanbesteding had nog een vervelend staartje voor Pieter Rooyakkers (PES) niet voor mij omdat ik werd ingehuurd,  omdat bij Philips alles wat ingekocht wordt via afdeling inkoop gaat en wij zonder inkoop deze deal hadden gesloten met DISC.Dit zorgde voor een ernstige berisping voor Pieter maar er werd niets teruggedraaid.

2011    Werd ik verzocht door PES om op de plant Maarheeze een BHV organisatie op te zetten conform de High Tech Campus.Dit omdat op de plant Maarheeze de bedrijfsbrandweer was gestopt.Dit project om tot een BHV organisatie te komen heeft 23.2.2011 tot 19.12.2011 gelopen.Na een gesprek met de plantmanager Hr.Fr.v.d.Wiel op 16.2.2011 heb ik in een periode tot 19.12.2011 een BHV organisatie conform de campus opgebouwd.

 In dit gesprek heb ik met de Hr.v.d.Wiel afgesproken dat onderdeel van deze BHV opbouw een training voor het crisisteam zou bevatten.In een “plan van aanpak” d.d. 23.2.2011 heb ik alle elementen van een BHV opbouw vastgelegd.Belangrijk element was het vinden van voldoende BHV-ers en EHBO-ers en het aanwijzen per gebouw van minimaal een Gebouwcoordinator.Deze BHV-ers, EHBO-ers en GBC-ers via een opleidingsschema (28.2.2011) door DISC laten opleiden.Op 11.5.2011 vond de eerste GBC vergadering in Maarheeze plaats waarbij vooral de voortgang om tot BHV organisatie te komen het onderwerp was.

In het plan was voor het continueren van de BHV organisatie gepland dat in november 2011  een boek zou verschijnen met alle opleidingen, trainingen en oefeningen in het jaar 2012Een belangrijk onderdeel van het opzetten van een BHV organisatie was een ruimte voor het crisisteam bij een calamitein.Bij deze zoektocht kwamen we terecht in de voormalige personeelswinkel die uitermate geschikt was als crisisruimte.

Dicht tegen de loge aan en met een directe toegang vanaf buiten de plant.Een ander belangrijk onderdeel was een nieuw communicatiemiddel dat werd de dezelfde pagers als die gebruikt werd op High Tech Campus met als toevoeging dat voor de GBC-er een portofoon beschikbaar was, die elke dag werd opgehaald en ingeleverd in de loge van de Beveiligingsdienst.De medewerkers van DISC Henk Verheijden (Docent) en G.Nijhof (Manager) hebben mede een belangrijke rol hebben gespeeld om de gehele BHV organisatie op te leiden en te trainen.

De crisisteamtraining vond plaats op 4.7.2011 in het nieuwe crisiscentrum.Bij de voorbespreking die op 7.6.2011 plaatsvond was ik niet aanwezig i.v.m. mijn vakantie maar ik was wel aanwezig op de crisistraining zelfDeze crisisteamtraining werd voorbereid en gegeven door een organisatie speciaal hiervoor werd ingehuurd.Op 19.12.2011 heb ik een “bedankbrief” geschreven naar alle bij de BHV organisatie betrokken medewerkers Op 22.12.2011 werd deze periode afgesloten door een bedankbrief van de Hr.F.v.d.Wiel, plantmanager Philips Maarheeze.      

2012    In juni heb ik mijn lidmaatschap opgezegd van de vakbond Unie BLHP.

2013    In augustus had ik met de Hr.Lommen (PES) afgesproken dat ik minimaal tot 31.12 2013 zou blijven om mijn opvolger via een “overdrachtsdokument” in te leren om in december tijdens BHV bijeenkomst afscheid te nemen van de BHV organisatie.Maar tijdens mijn vakantie, in september 2013, werd ik gebeld door de directeur van PES die mij mededeelde dat per 30.9.2013 mijn contract werd gestopt.

2013    Op 30 september 2013  heb ik eerst via een mail alle GBC-ers geinformeerd over mijn  vertrek en heb mijn kantoor opgeruimd en stopte al deze activiteiten.

Leo Ringeling

.